alicia coscollano
Maribel Domènech va iniciar el primer
teixit l’any 1994, quan tenia 42 anys. Es tractava d’ una peça de PVC que
actualment compta amb 62 metres, i va convertir-se en la metàfora del seu
balanç vital, “va ser un moment de fer balanç, i vaig agafar es agulles, i a va
ser tal l’efecte que em va ocasionar que ja no vaig deixar-les”. El
material utilitzat, però, és cable elèctric, telefònic o PVC. Material amb un
mil·límetre de diàmetre amb el qual encara es pot treballar, “a partir d’un
mil·límetre es complica”. Un mil·límetre tan sols, que simbolitza
comunicació. Un teixit que invita a la complicitat, “són processos domèstics
que es reconeixen i es comprenen, el que crea la màgia són els materials, que
de sobte ens condueixin a la reflexió. Sempre he treballat al voltant de
l’escultura i la vida quotidiana, i no sols en referències a objectes i
arquitectura en l’ aspecte més formal, sinó també en les qüestions que alteren
el nostre sistema emocional. Situacions vitals que, com els cables, es
trenquen, adquireixen la facultat de la continuïtat o s’allarguen fins a
l’infinit. Tal vegada, teixits que també estableixen una vinculació personal
amb passades generacions de dones, de silencis interiors; esglaons
familiars que composen un altre teixit sensible: d’alt voltatge emocional. Ara,
l’artista i professor Sebastià Miralles ha obert les portes de la sala que
porta el seu nom a la Fundació Caixa Vinaròs per acollir la mostra de Domènech,
doctora en Belles Arts i catedràtica del Departament d’Escultura de la
UPV, una exposició què sota el titol Qüestionaments de la vida quotidiana es podrà visitar fins el 30
d’octubre.
Existeix una quotidianitat artística,
o és que l’art és, o deuria ser, quotidià?
Sí, perquè a més, m’agrada molt
treballar en processos vinculats a la vida quotidiana, com potser el teixit. El
que faig des de l’any 1994 és teixir, un procés quotidià de les dones, que es
feia a l’interior de les cases, es trau a l’espai públic,
per a fer
visible una tasca de les dones completament invisible.
Evidenciar i mostrar el que passa a
l’interior i també posar-ho en valor.
En traure aquest teixit i exposar-ho
com un valor escultòric, se situa al mateix nivell que qualsevol altre element
expositiu.
Fent front al menyspreu històric cap a
una tasca que es podria considerar una obra menor.
Exactament, aquesta és la pretensió. A
més, utilitzo materials com el fil elèctric, o el telefònic, o el d’àudio, què,
considero, són fils molt potents. Estan lluny del que és la tela tradicional,
però els materials amb els quals treballo es poden localitzar a l’espai
quotidià, són propis de la llar. Realment, estem envoltats d’aquest materials.
Fils que també simbolitzen
comunicació.
Exacte, és un dels factors importants
per a mi, perquè l’art té aquest component comunicador.
I, al mateix temps, la comunicació ha
estat sempre molt lligada a una de les capacitats més rellevants de la
dona, la
capacitat per comunicar, per transmetre.
Totalment, i aquest era un tema molt
interesant de investigar per a mi, com a procés i com a evidència.
Perquè, a més, existeix una simbiosi entre el públic i el privat, de la tasca
feminista que s’ha fet al llarg dels anys. Precisament, situar a aquesta
dualitat d’aquets conceptes, dels quals la dona s’ha vist relegada. Ha hagut
quantitat d’escriptors i pensadors, com ara Nietzsche , per exemple,
que afirmava que la única aportació important de la dona al llarg de la
història era el teixit.
Doncs el meu treball està enfocat en desmuntar aquest
aspecte.
Doncs el meu treball està enfocat en desmuntar aquest
aspecte.
I els objectes seleccionats per a
aquesta mostra estan enfocats contradir aquesta visió.
Em principi Sebastià Miralles volia
que portés un vestit de grans dimensions, una única peça que pesa 200 quilos,
en el qual vaig invertir un any de treball, però per qüestions de trasllat ha
segut impossible. Finalment, he decidit fer una selecció de objectes i
teixits molt preciosos, de coses més xicotetes, en format menut i menys intens
que si foren més grans. En total són 12 obres,
treballs definitius, i una taula
que acull elements del procés creatiu, dibuixos, cables, qüestionaments
diversos que mostren el treball previ a l’obra. Un treball que, lluny de ser
orgànic, és metòdic, tens que plantejar com fer-lo, el teixit, minvar punts, de
més gran a més menut.
És una exposició reivindicativa. I
aquesta qualitat va molt amb el teu caràcter.
Sí, perquè crec que en la vida
quotidiana entra també tot el que tu fas, les teues conviccions, el teu
pensament, tot el que t’envolta. Per a mi no és una qüestió aliena al
meu
treball, i podem parlar d’El Cabanyal, d’aquesta resistència que estem fent en
el barri. Totes aquestes qüestions es barregen perquè no pots evitar-ho. De fet
he incorporat una gravat en el qual expresso aquesta fusió del públic i el
privat. El plànol d’El Cabanyal es veu dibuixat sota una serigrafia que vaig
elaborar i que simbolitza l’amenaça de l’avinguda projectada , es pot apreciar
que ocupa el mateix espai que el plànol original del barri. És una superposició
de plànols.
L’art deu ser combatiu?
L’art deu ser compromès. No entenc
l’art sense compromís, no entenc que al forma siga per ella mateixa suficient.
Deu hi haure al darrere una càrrega posicionada, evidentment.
L’estil dels dissenys és intemporal,
però hi ha algun vestit, com el titulat Monòleg interior, que té aparença de
modernitat, però també podria pertànyer a un disseny medieval.
Estic lluny de la relació que
estableix el binomi art i moda. Són vestimentes que sorgeixen del pensament i
que fan visible aspectes com el que reflecteix el titulat Monòleg interior. És
un vestit que te supera, és sonor de l’any 1997. Està tricotat en fil telefònic
i disposa de calbes connectats a un dispositiu que condueix pel teixit la meua
veu fins al petit altaveu situat a la màniga. Malauradament en el seu dia va
estar realitzat en analògic i passar-ho a digital és un procés costós. Es un
treball significatiu, tot i això.
Molt simbòlic.
Si, perquè la reflexió va per davant
de la paraula. Es tracta de pensar en silenci, i m’agradava la idea de
traslladar el pensament que sorgeix quan estem reflexionant, ja que es tracta
de pensaments fragmentaris, no s’elabora el discurs com quan parlem.
S’estableix un discurs de tu a tu mitjançant una reflexió interior.
L’exposició incorpora teixits amb
il·luminació led.
Són els últims que he realitzat. Tot i
que vaig començar a utilitzar led l’any 2009 a col·lació d’una intervenció
pública a Sagunt. Jo devia dur a terme la intervenció al Calvari. En el camí
d’ascensió fins l’ermita i en arribar d’alt, el paisatge que contemples és un
paisatge vinculat tradicionalment a la religió, així que vaig fer una
intervenció des de la mateixa porta titulada Vidas
interrumpidas, reflexionant sobre la violència de gènere, perquè és
un camí de dolor que afecta a moltes dones, i em va semblar una bona idea que
el calvari parles del calvari de les dones. Alguns dels elements que vaig
utilitzar van ser un paràgraf de la llei contra la violència de gènere, o les
primeres frases d’una entrevist a una dona maltractada que començava
dient “Él era el amor de mi vida...”, un relat que anava de l’amor al pànic. La
instal·lació era de led rojos. Mai no havia treballat en aquest tipus de
llum, i el roig era essencial perquè és un color molt emocional, i devia
tenir una presencia molt forta.
En quina situació es troba el
Cabanyal?
Està en una situació desesperada
perquè portem 15 anys, que és molt de temps, i el barri s’ha degradat a la zona
central. Estem reivindicant contínuament que es tracta d’una injustícia, d’un
càstig imposat pel PP valencià, si no poden fer la prolongació, no hi ha
rehabilitació, i punt.
No donen permisos d’obres?
En donen alguns, però, quin criteri
segueixen per donar permís a unes obres i a les altres no? No ho sabem.
És aleatori?
Si, i resulta un maltractament, és un
acte amb molta càrrega de violència. Existeix molta degradació, i cal
destacar la situació de dones majors que viuen en aquest entorn degradat, que
han vist el barri d’un altra manera, i ara els estan fent un mobbing, perquè no hi ha
pla d’expropiació, sinó que van comprant casa a casa. Es tant...
...Pervers?
Sí, totalment, i això vulgues o no
t’esquitxa. Aquesta mostra també incorpora un treball titulat I Love Cabanyal,
amb dos cors que formen un cor amb una casa al mig, una casa que es una
estructura molt invisible perquè domina la part superior de l’escultura.
L’afecte?
Sí, he portat la barreja de
barri, el públic i privat, tot aflora.
En què estàs treballant?
La pròxima setmana inauguro a Jordània
una exposició col·lectiva de dones al museu National Gallery. S’anomena Visibles diferències, i hi
participen dones àrabs, llatinoamericanes i europees. He realitzat un treball
amb la paraula Resistència
amb led blaus, simbolitzen una determinació interior. Estic treballant amb
aquests materials d’una manera més reflexiva, i amb les temàtiques que me
interessen. Els led són visibles amb llum diürna i nocturna generen una
visibilitat permanent. Precisament una característica que encaixa perfectament
amb el sentit que vull atorgar-li a les meues peces.
imatges i text propietat de www.lacalamanda.com agra¨la
seua gentilesa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada