Quan inicies la teua formació en el
món de l’art?
Però també has investigat en apartats
com el dibuix.
Evidentment, dibuixos molt més
conceptuals i amb protagonisme de textos. Jo duia a terme accions conceptuals
en els que introduïa textos a partir de interessos concrets.
Sí, i textos amb els quals es
trasllada l’aproximació obsessiva al treball artístic, sempre existeix
l’obsessió.
Més que una passió, de vegades aquesta
obsessió és convertetix en una qüestió vírica, implacable...
Sí, així, mitjançant els textos
realitzava dibuixos que després eren llegit durant una performance i els
exposava com si es tractés de biblioteques. Actualment, ha coincidit un canvi
vital fonamental a la meua vida amb l’aparició del color.
Fins l’any 95 va moure’s molt en el
context expositiu de les galeries, posteriorment va plantejar-me un altra
manera vivencial d’enfocar l’art. No em satisfeien determinats aspectes del món
de l’art, i vaig aïllar-me una mica per tal de treballar en un altre context,
més públic, com ara amb associacions de veïns.
*L’art també inclou una vessant
reivindicativa.
Sí, evidentment. A més, per a mi han
segut uns treballs espectaculars, perquè estàvem treballant amb gent d’un barri
amb una problemàtica molt específica i de vegades he treballat sol, però en altres
amb alumnes de la Facultat de Belles Arts, treballs que resultaven molt
cridaners. I utilitzo aquest terme perquè ens interessava molt cridar l’atenció
dels mitjans de comunicació per tal que sortís a la llum pública i
constituir-nos, diguem, en un moviment visible.
La teua vida professional ha estat
vinculada a altres llocs, a més de València.
Sí, he treballat amb galeries de Nova
York, Madrid...
L’obra recull inevitablement
l’evolució personal.
Estic convençut que existeix un
component biogràfic, en el meu cas, sóc el primer sorprès, perquè mai no havia
utilitzat tant de color en la meua obra. Potser era una necessitat, perquè de
sobte alguna cosa canvia...Tal vegada esta exposició siga menys conceptual, hi
ha una certa dissidència tècnica...
...Buscada
Tot i que li dono a la tècnica la
importància que té. Però sense que domine.
Interactues des de la perspectiva del
joc.
Sí, i no me interessava exactament la
precisió. La mostra també inclou algun quadre pop en el seu tractament. En el
fons els qualifico, en conjunt, amb una certa connexió amb el surrealisme, en
el sentit de les construccions i els ambients.
El que es pot vore a la sala Sebastià
Miralles es obra actual.
Sí, es tracta d’obra actual. Estic
treballant des de fa cinc anys en aquest context i amb dibuixos de diferents
dimensions, amb retallables o “treatrinos”, que estan a mig camí entre el que
és la pintura i l’escultura.
És una fusió de les dos disciplines.
Sí, i si et fixes en els “teatrinos”,
la tècnica es basa en crear una obra amb els elements el més simples i humils
possibles. Amb elements trobats, fustes amb senyals que han adquirit en un
espai diferent al meu estudi i que es vaig incorporant.
Existeix un punt naif?
Més que naif, el que existeix és un
plantejament des d’un posicionament tècnic bastant dissident.
Obra actual amb diverses lectures...
com el quadre que apareix en el cartell promocional.
Es tracta d’un quadre que mostra a dos
individus, més o menys damunt d’un núvol que suporten, sense cap, una casa que
fumeja a través d’ una petita xemeneia.
S’estan donant l’esquena, però
compartint un espai: individu, unitat, dualitat...
Exacte, la simple observació ja et diu
alguna cosa, el factor determinant és la casa, una extensió del cos, com els
objectes que elaborem, no hi ha una separació, no distingeixo entre objecte i
subjecte. El subjecte crea els objectes que defineixen la seua mateixa
proximitat.
És un cordó umbilical. .. També tens
quadres de dimensions més menudes.
Sí, es un altre concepte, més
intimista, és d’alguna manera, relacionar-te amb el teu espai de treball d’un
mode diferent. Són dibuixos elaborats amb papers, i en els quals també utilitzo
tisores. Tenia interès en construir esta espècie de petits teatres.
L’evolució de l’artista i al seua
obra, es retroalimenta?
Crec que en aquesta exposició es poden
trobar elements que corresponen a èpoques pretèrites.
Però es tracta d’un aprenentatge
continu.
No sols és un aprenentatge continu,
sinó que fas referència a experiències que has pogut tindre durant la
teua infantesa. Per exemple podria citar les peces mòbils que formen part de
l’exposició. En el fons, a més de l’interès conceptual pel moviment, existeix
un treball pròxim a la memòria. La meua mare és d’Alcoi, i allí compten amb el
Betlem de Tirisiti. Es tracta d’un betlem animat, i potser d’aquí sorgeix la
meua necessitat de crear figures en moviment. És una experiència que puc citar,
però evidentment en aquest procés creatiu hi ha interessos racionals. Les
peces mòbils formen part d’un working
progress, encara no està definit. He treball el concepte de instal·lació amb molts
elements, i he volgut traslladar-ho aquí. De fet actualment estic treballant en
la creació d’una obra que és una espècie de ciutat en la qual tot està en
continu moviment.
Molinos:
“Una sala amb una gran capacitat
creativa”
La inauguració de la
instal·lació comptava amb la presència del president de la Fundació Caixa
Vinaròs, Manuel Molinos, i de l’artista que dona nom a la sala, el vinarossenc
Sebastià Miralles, que aporta així un espai dinàmic a Vinaròs de del qual poder
gaudir de propostes tant interessants com la que se inaugurava ahir, últim dia
de novembre. Com
destacava Molinos és una sala que absorbeix una gran capacitat creativa,
aportant una nova visió a la ciutat de Vinaròs sobre diferents conceptes
creatius, com el que acull des d’ahir, la del professor d’Escultura de la
Facultat de belles Arts de la Universitat de València, Pepe Romero.
Per la seua part, Miralles el definia
com una persona versàtil,
“des dels anys 80 que vam començar amb la moguda valenciana Pepe Romero sempre
va ser un artista experimental, a mi no s’ha cenyit a una corrent determinada”.
Miralles emfatitzava el món interior de Romero, “complex com el de totes les
persones que ens compliquem la vida amb açò del art”. I cloïa remarcant la
riquesa d’un obra “única”.
(Les
imatges i el text d'aquesta página pertanyen a La Calamanda. Agraïm el seu
prestec.)

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada